Rostliny cestují
Podle zadání pedagogů volného času vznikl nový program, který se stal součástí tematického příměstského tábora s názvem Toulavé tenisky.
Nejen lidé cestují. 12.7.2022 zkoumaly děti možnosti cestování rostlin. Překvapením je, že i rostliny, které považujeme za součást našich zahrad a krajiny, k nám během historie nějakým způsobem přicestovaly buď z ryze praktických důvodů, nebo je jejich příchod zahalen do pohádkového příběhu.
Během kolektivní hry si děti vylosovaly zadání detektivních úkolů, které potom ve skupinkách řešily a výsledek svého pátrání a rostlinu samotnou, kterou nalezly v zahradě, potom představily ostatním a svůj nález zapsaly do mapy světa.
Všichni tak mohli sledovat příběh brambor, rajčat, okurek, fíkovníku, saturejky, pavlovnie a dalších rostlin.
Úspěch řešení byl odměněn pěknými cenami.
Den Země jsme s druháky oslavili programem Jak se budí semínko, se čtvťáky znalostní kolektivní hrou zaměřenou na základní informace o přírodních a permakulturních zahradách. Nechyběly ani hry a výhry.
Programy pro třídní kolektivy probíhají v PZ Satureja, Kolínská 1715, 288 02 Nymburk. Jsou určeny pro děti předškolního a mladšího školního věku, trvají 90 minut. Obsah i délku programu lze přizpůsobit požadavkům pedagoga i nárokům věku cílové skupiny.
V zahradě je zajištěna možnost mytí rukou, pitná voda, k dispozici je ekotoaleta. Je třeba zvolit vhodnou obuv i oblečení, ve kterém se děti mohou volně pohybovat.
Programy probíhají pouze za příznivého počasí. Předpověď počasí najdete například zde: Yr – Nymburk – Værvarsel
Informace na adrese satureja@email.cz – informace podá Jiřina Kelymanová.
Téma 1.
Půda – jak žije, jak se kompostuje a jak se staví kompostér a zvýšený záhon
Téma 2.
Jak probudit semínko
Téma 3.
Jak se sází strom
Téma 4.
Jak voní bylinky
Téma 5.
Jak uzraje jablíčko
Téma 6.
Hry a pozorování v zahradě
Pro sezónu roku 2022 budou připraveny programy:
1. Čmeláčí královna je superhrdinka.
– doporučeno pro žáky od 3. ročníku ZŠ.
Téma 1.
Půda – jak žije, jak se kompostuje a jak se staví kompostér a zvýšený záhon
Hlavní cíl:
- seznámit děti s principem kompostování, ukázat jednotlivé fáze a posloupnosti rozkladu živé hmoty, cyklus od jablečné slupky přes její rozklad až po vznik humusu a výsadby semene do nově vzniklé půdy, praktické sestavení dřevěného kompostéru a jeho naplnění stávající organickou hmotou.
Dílčí cíle:
- seznámit děti s živočichy žijícími v půdě, práce s lupou
- motivovat k pozorování
- posilovat kompetence k řešení problému, sociální i komunikativní
Cílová skupina: Děti v MŠ, po dílčích úpravách žáci 1. a 2. ročníků 1. st. ZŠ, žáci v ŠD a děti ve volnočasových centrech
Podrobnou anotaci lze poskytnout na vyžádání.
Pracovní list – ukázka:
Téma 2.
Jak probudit semínko
Hlavní cíl – seznámit děti s posloupností generativního vývoje rostliny, část cyklu vývoje květu, kvetení, opylení a růst plodu.
Dílčí cíle – zopakovat, seznámit děti se stavbou těla rostliny a s tím, které části rostliny se sklízejí – kořen, list (květ), plod, jaké je jejich využití.
Cílová skupina: Děti v MŠ, po dílčích úpravách žáci 1. a 2. ročníků 1. st. ZŠ, žáci v ŠD a děti ve volnočasových centrech
Navazujeme na téma generativního množení rostlin výsevem osiva. Lze je prakticky podpořit pozorováními na školní zahradě. AHA moment = pozorování dvou druhů květů – samčí, samičí, čichové vjemy – silná vůně květů.
Podrobnou anotaci lze poskytnout na vyžádání.
Pracovní list – ukázky:
Téma 3.
Jak se sází strom
Hlavní cíl – seznámit děti s postupem sázení dřevin, jejich zajištěním a péčí o ně.
Dílčí cíle – zopakovat, seznámit děti se stavbou těla rostliny – kořen, kmínek, větve, s výhledem, co budeme z ovocných dřevin sklízet a jak sklizeň využijeme.
Cílová skupina: Děti v MŠ, po dílčích úpravách žáci 1. a 2. ročníků 1. st. ZŠ, žáci v ŠD a děti ve volnočasových centrech
Program je vhodné naplánovat na podzimní měsíce – výsadba ovocné dřeviny z kontejneru, v časném jaru z kontejneru i prostokořenné.
Pro vysazování do školní zahrady jsou velmi vděčné jabloně, muchovníky, rybízy, maliny a různé druhy ostružin.
Podrobnou anotaci lze poskytnout na vyžádání.
Ukázka pracovního listu:
Téma 4.
Jak voní bylinky
- díl – Bylinky z klášterní zahrady
Hlavní cíl – seznámit děti se základními druhy bylinek, které mají využití v kuchyni
Dílčí cíle – seznámit děti s původem rostlin – pěstování v klášterních zahradách, pozorování, ověřování jejich účinku, tvorba herbářů a předávání zkušeností dalším generacím.
Cílová skupina: Děti v MŠ, po dílčích úpravách žáci 1. a 2. ročníků 1. st. ZŠ, žáci v ŠD a děti ve volnočasových centrech.
Podrobnou anotaci lze poskytnout na vyžádání.
Téma 5.
Jak uzraje jablíčko
Hlavní cíl – zopakovat postup sázení dřevin, jejich zajištěním a péčí o ně, rozvoj předmatematické gramotnosti – délka života stromu – demonstrovat na délce života generací v rodině
Dílčí cíle – zopakovat, seznámit děti se stavbou těla rostliny – kořen, kmínek, větve, s pozorováním ve školní zahradě – co budeme z ovocných dřevin sklízet a jak sklizeň zužitkujeme.
Cílová skupina: Děti v MŠ, po dílčích úpravách žáci 1. a 2. ročníků 1. st. ZŠ, žáci v ŠD a děti ve volnočasových centrech
Program je vhodné naplánovat na podzimní měsíce – výsadba ovocné dřeviny z kontejneru, v časném jaru z kontejneru i prostokořenné.
Pro vysazování do školní zahrady jsou velmi vděčné jabloně, muchovníky, rybízy, maliny a různé druhy ostružin – vysazené dřeviny, jejich kvetení, vývoj a zrání plodů mohly děti sledovat.
Program pracuje s motivačními vyprávěnkami a interaktivním obrazovým materiálem.
Podrobnou anotaci lze poskytnout na vyžádání.
Téma 6.
Hry a pozorování v zahradě
Hlavní cíl – motivovat třídní kolektivy MŠ k pozorování postupné změny počasí a přechodu zimního období do období jarního. Dalším cílem je posílit motivaci kolektivů k péči o zvýšené záhony, kompostéry a nádrže na jímání dešťové vody a vnímání dalších souvislostí v životě biotopu zahrady (život v půdě, pozorování života ptáků a hmyzu…).
Dílčí cíle – upevnit základní vědomosti o živočiších, jejich významu pro život zahrady, o možnostech, jak je člověk může podporovat.
Cílová skupina: Děti v MŠ, po dílčích úpravách žáci 1. a 2. ročníků 1. st. ZŠ, žáci v ŠD a děti ve volnočasových centrech
Program je vhodné naplánovat na jarní měsíce –např. instalace hnízdních budek, krmítek, pítek, pozorování teploty, objemu nádrží na dešťovou vodu, síly větru…
Program pracuje s interaktivními výukovými materiály a pracovními listy.
Podrobnou anotaci lze poskytnout na vyžádání.